CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 24, 2009

PUASA ITU MEMANG MENGUJI IMAN..

Assalammualaikum n salam 1 Malaysia..
Wah..canggih ayat aku kali ni,da mcm penyampai berita RTM plak..ngeh..ngeh..ngeh..hai kalian semua.pastinye ade di antara kalian yang keletihan hari ni kan.mane x nye,hari ni da start bekerja..letih,penat,lesu..semua ade n masih bersisa lagi sampai hari nih..
.
.
.
2 hari menyambut puasa pada hari cuti memang buat aku letih n sakit2 badan.masih di landa keletihan n sangat mengantuk waktu nih.tapi x bole la nak di layankan sangat letih aku nih..karang bertambah letih la jawabnye..
.
.
.
waktu hujung minggu aku pastinye di isi dengan misi mengecat syiling rumah yang sudah mencecah 3 minggu tp masih belom berjaya aku siapkan.kasihan dengan aku sebab kene mengecat sorang2.pagi..tengahari n malam aku mengecat..cume waktu petang aku stop sekejap sbb mahu menyediakan juadah berbuka plak.
.
.
.
ade abang n adik lelaki pon xde sorang yang mau membantu,maka terkulat2 la aku panjat tangga n mengecat sorang2.sakit tengkuk aku dibuatnye..nasib baik ade anak buah yang mau memijak2 badan aku ni malam tadi.kalau x..mau mc aku ari nih.
semalam petang dah la aku keletihan mengecat,siap je..bapak aku ajak amek kelapa untuk stok puase sampai raya nanti.maklumla harga kelapa sekarang ni sangat mahal.sedangkan dikampung saje sudah mencecah rm1.20 yang belom diparut,kalau yang da siap parut x tau la bape plak diorang caj.tu baru di kampung..dibandar ntah mcm mane kan..banyak gak bapak aku beli sampai 70 biji yang belom berkopek..
.
.
.
kebetulan abg k mau ikut aku ke kebun kelapa tuh..maka dia la yang membantu..tapi yang buat aku terliur sbb kelapa2 tu sume terletak di bawah pokok ceri yang rendang..buahnye plak sedang ranum masak..kalau tengah puasa mmg macam ni..yang x sedap pon jadi sedap..sabar je la.aku suruh abg k mintak ngan pak cik tu,tp aku plak yang dimarah..abg k bilang"bukan sedap pon ceri tu yang"tapi dah aku teringin sangat.sudahnye aku mintak sendiri tp aku petik yang ade kat atas kepale aku je.dapat la 2 biji.tp abg k kasihan sama aku
barangkali..maka di petik kan lagi banyak2..wah bestnye..time kaceh erk sayang..
.
.
.
tapi baliknye kene la aku membantu bapak aku,x kan mau dibiarkan ayah aku yang sudah berusia 73 tahun itu memunggah sorang2.memangla aku x sampai hati kot..tapi lepas punggah kelape tu sume..rase mau tergolek2 kat lantai tuh.memang menguji kekuatan fizikal aku sebagai gadis btol la..okey..habis sudah kisah ni..x tau mau cerita ape lagi.
.
.
.
pagi td sangat malas mau bersahur..t mengenangkan mak aku yang x sihat tu..aku kuatkan gak la badan aku untuk bangun.kol 4.30 aku bangun..siap makan..dok2 jap..tau je da dengar azan.menggelabah aku cari jam..biar btol kol 5 pagi azan da berkumandang..cuak aku di buatnye.mungkin pak haji tu salah tengok jam kot or...
.
.
.
owh yee..ingat lagi entry jumaat lepas tentang crepe paper yang aku war2 kan tu?sudah membuahkan hasil..nanti aku tayang hasilnye bile sudah ade kelapangan okey..
sekian untuk kali nie..kite bersurai..
.
.
.
-T.A.M.A.T-

No comments:

Blog Widget by LinkWithin